16 sep 2023, Kloosterbibliotheek Wittem
Ekaterina en het exagon Ensemble voeren zeven van deze liederen in een bewerking van David Walter, een Frans musicus die zelf afkomstig is uit de Auvergne.
Zijn suite La cheminée du roi René schreef Darius Milhaud in een neoklassieke stijl. Het werk was bedoeld voor de film ‘Calvacade d’amour’, een film van Raymond Bernard waaraan ook Arthur Honegger en Roger Désormière bijdragen leverden. Deze suite is een klinkend eerbetoon aan het adres van René d’Anjou, Graaf van Provence waarvan het hof zich bevond in Aix en Provence, de geboorteplaats van Milhaud. De Provence is een streek die Milhaud tot zijn laatste snik aan het hart gebakken was en waarvan de rnediterrane ‘couleur locale’ tot in de diepste vezels van zijn muziek is doorgedrongen.
La Diva de l’Empire is, net als Je te veux en de Ludions, een echt cabaretlied. Erik Satie voelde zich in cabaret de Folies Bergère als een vis in het water en de neerslag daarvan is terug te vinden in La Diva: onder een grote hoed met struisvogelveren gaat de Diva van de Folies Bergère schuil, zij windt elke man om haar vingers. Ook Je te veux vindt zijn oorsprong in zijn liefde voor het uitgaansleven. Je te veux is een pracht van een kroeglied, gegoten in de vorm van een verleidelijke wals van een bij uitstek zinnenprikkelend karakter. Ludions is een liedcyclus, gecomponeerd in 1923 en gebaseerd op vijf absurdistische gedichten van Léon-Paul Fargue. Het werd zijn laatste vocale werk.
Meer info over dit concert en de andere concerten in september: www.kunstdagenwittem.nl